Mia og Elvin står på en modul ute på Nyhamna prosessanlegg. De smiler og viser muskler.

Prosessanlegget på Nyhamna er en betydelig leverandør av naturgass til Europa. Den høyteknologiske driften krever et vidt spekter av kunnskaper og ferdigheter. Lærlingene er en viktig del av både driften og fremtiden til Nyhamna. De jobber med alt fra automatisering og elektro, til industrimekanikk og kjemi. Er du nysgjerrig på hvordan det er å være lærling hos oss i Shell? Hils på Mia og Elvin!

Lang reisevei ingen hindring – Mia valgte Nyhamna likevel

– Å være lærling i Shell er både gøy og lærerikt, og samtidig veldig givende! Du blir kjent med mange hyggelige folk som sammen lager et godt arbeidsmiljø. Det gjør at jeg gleder meg til å dra på jobb!

Når Mia står opp på «morrakvisten» er det gjort på enklest mulig vis: pussing av tenner, transport noen hundre meter fra brakke til anlegget, på med arbeidsklær og så - kaffe. Da kan arbeidsdagen starte. Akkurat nå er Mia på skiftrotasjon i kontrollrommet. Hvert skift starter med en såkalt «Handover», eller en overlevering, med informasjon og oppsummering fra avtroppende skift til skiftet som nettopp har kommet på. Her får man vite mer om hva som har skjedd under forrige skift, hva som er viktig for neste skift, hva man bør tenke på og kanskje følge ekstra med på? Dette gjør at Mia og resten av skiftet hennes kan gjøre jobben sin trygt og som planlagt.

Mia syntes livet på Nyhamna er lærerikt og at man får et bredt spekter av erfaring man kan ta med seg videre i arbeidslivet. Selv om hun i arbeidstiden er fokusert på kjemi og prosess, går fritiden til hest og venner. Hun gikk først to år på linja som heter Naturbruk og Hest & Hovslager. Så gikk hun over til teknologi og industrifag. Dette valgte hun fordi hun liker å jobbe fysisk og ha en variert arbeidsdag. Mia er glad for at hun kan ha Shell på CV’en sin når tiden er inne for videre jobbsøking – og fremtidens drømmejobb er prosessoperatør eller driftsoperatør på sjø eller land.

Mia står ved prosessutstyret på Nyhamna, iført Shell-kjeledress og personlig verneutstyr.
– På Nyhamna kommer du til en arbeidsplass der folk vil se deg lykkes og utvikles, sier Mia.

På jobb for Shell får 23-åringen oppleve en nydelig utsikt med glitrende soloppganger og strålende solnedganger på sommeren, og skikkelig ruskevær på vinteren. Nyhamna-anlegget ligger fint til rett ved sjøen ytterst i Harøyfjorden – med åpning rett ut til Norskehavet. Men selv om naturen er flott, er likevel Mias beste minne fra anlegget fra den planlagte revisjonsstansen i 2023.

– Jeg lærte veldig mye i sommer, det foregikk mange spennende jobber på likt, og jeg fikk treffe og samarbeide med masse nye folk. Det var veldig gøy å få se inne i tanker og utstyr man vanligvis ikke får tilgang til, forteller hun.

Fremtidens prosess- og produksjonsleder – Hei Elvin!

Elvin Bjørsnøs Bakke beskriver seg selv som en kar fra Elnesvågen som bruker fritiden på trening, foran dataskjermen eller i garasjen. Når han ikke er der, er han lærling i kjemiprosessfaget for Shell.

– Jeg valgte kjemiprosessfaget på grunn av den varierte teknologien og spennende hverdagen man blir en del av som prosessoperatør. Jeg har vært interessert i olje- og gassbransjen siden ungdomsskolen, og derfor ville jeg være lærling akkurat på Nyhamna. Her får man kvalitetsopplæring av kompetente fagfolk.

For tiden er Elvin under opplæring på område 4 der han skal lære mer om prosess-systemene, rutinene som teknikerne følger og vedlikeholdsarbeid som blir utført. Her bistår han område 4-operatøren med aktivering av systemer før han tar en såkalt loggerrunde. I rolige perioder bruker Elnesvåg-gutten tiden sin på å gjøre seg kjent med alt av systemer, dokumentasjon og arbeidsprosedyrer.

Elvin sitter i kontrollrommet på Nyhamna. I bakgrunnen ser vi store skjermer med prosessdata visualisert.
– Å være lærling i Shell har kun vært en positiv opplevelse. Her blir man møtt med respekt og det er trygt å stille spørsmål, forteller Elvin.

Elvin tror ikke på at det kan finnes fremtidige lærlinger som kan være i tvil på om Nyhamna er riktig plass for seg.

– Det høres veldig usannsynlig ut, jeg tror alle kan trives som lærling på Nyhamna – så lenge man er interessert i faget og er lærevillig. Her er man omgitt av ivrige kollegaer som vil hjelpe deg med opplæringen og som liker det de gjør – det gjør at miljøet blir kjempebra, sier han.

Det beste minnet fra jobb? Det må være introukene konkluderer 20-åringen – da alle de ti lærlingene i hans kull ble kjent og introdusert til Nyhamna, og det var kortspill og biljard i campen etter arbeidstid.

Har du lyst til å være lærling på Nyhamna? Søk på lærlingplass hos A/S Norske Shell for 2024 her.